Cum să citești și să interpretezi eficient textul unui anunț de recrutare

cum citim un anunt de recrutare

Una dintre cele mai des întâlnite erori ale clienților din programele Reinventează-TE este modalitatea în care înțeleg să citească anunțul de recrutare și să aplice la acel  job.

Perspectiva celui care scrie anunțul este – de multe ori – aceea de a oferi informații cât mai generale astfel încât să atragă un număr cât mai mare de candidați. Din papucii unui candidat însă, aceste informații nu sunt suficiente pentru o evaluare rapidă și corectă a potrivirii cu jobul. Și de aici rezultatul: nu găsesc joburi la care să aplic, am aplicat la multe joburi și nu m-a contactat nimeni.

În programele de coaching în carieră ale Reinventează-TE, participanții au învățat să se oprească din a aplica la zeci de anunțuri de peste tot și să își valorifice corect timpul și ceea ce au de oferit, aplicând doar la anunțuri care corespund criteriilor lor.

Există patru moduri prin care să citești corect un anunț de recrutare astfel încât să înțelegi dacă ți se potrivește sau nu.

Toate aceste patru moduri pleacă de la cerințele tale concrete. Dacă eu – candidatul – nu am claritate despre ce vreau de la următorul job, de exemplu: ce fel de responsabilități am, ce fel de companie îmi doresc, care sunt lucrurile pe care vreau să le aduc în viața mea profesională prin următorul job, aceste patru moduri nu o să își facă efectul.

1. Nu este despre ce știi să faci ci despre ce caută angajatorul

Una dintre convingerile mele irevocabile este că pot susține pe oricine să își găsească un job în 90 de zile. Am această certitudine pentru că activez în domeniul recrutării de peste 16 ani. În rolul de career coach, am observat o eroare frecvență și costisitoare pe care o făceau clienții mei. Citeau anunțul începând de la categoria responsabilitățile tale’’ și în funcție de ce scria acolo, negociau cerințele ‘’Ce ne dorim de la viitorul coleg’’.

De fapt, primul aspect pe care să îl citești dintr-un anunț de recrutare este secțiunea condițiile obligatorii/profilul tău.

De ce? Ei bine, pentru că ai mult mai multe șanse ca aplicația ta să fie luată în considerare (și îți voi spune într-un articol viitor cum să aplici chiar dacă nu ai experiența cerută) dacă profilul tău (ani de experiență, cunoștințe tehnice, atitudine) se potrivesc cu ceea ce caută angajatorul.

2. Caută numere!

Dacă ai numere poți să te evaluezi.

De exemplu: ai patru ani de experiență în a lucra în CRM, ai doi ani de experiență profesională în roluri de BackOffice, etc.

O eroare des întâlnită, aici este că foarte mulți candidați aplică gândindu-se că nu au experiența respectivă dar o pot învăța.

Dacă s-ar căuta o persoană pe care ar dori să o învețe, nu ar fi specificat în anunț elementele din “condiții obligatorii”.

Dacă nu ai deloc experiența solicitată în anunț, nu aplica pentru acel job. Poți aplica pentru compania respectivă (da, și aici avem o modalitate prin care să faci asta în programele Reinventează_TE). Recomandarea mea este să aplici la jobul respectiv dacă îndeplinești minimum 60% din experiența solicitată prin ‘’numerele’’ din anunț.

3. Ce se ascunde în spatele „spiritului de echipă”

Am ajuns la secțiunea „atitudini’’ ale viitorului coleg. Experiența mea în recrutare m-a învățat că este una dintre cele mai relevante două categorii (cealaltă este secțiunea de salarizare) pentru a înțelege profilul angajatorului.

Dacă vezi foarte multe descrieri de tipul: “spirit de echipă”, “sociabil, “comunicare “, “adaptabilitate “, “rezistenta la stres”, realitatea de cele mai multe ori este că profilul respectiv nu este unul clar definit de către companie. La fel ca tiparele de personalitate și joburile au comportamente specifice.

La fel de des vei întâlni anunțuri cu cerințe nerealiste. Vei găsi comportamente care sunt imposibil de găsit 100% în aceeași persoană. Nu mă pot comporta cu atenție la detalii și în egală măsură să îmi accesez spiritul de inovație. Nu pot munci cu succes și plăcere într-o echipă și exact la fel să mă comport lucrând de unul singur. Asta nu mă face lipsit de performanță sau incompetent ci pur și simplu uman.

Prin urmare dacă eu – angajatorul – pun într-un anunț de recrutare o grămadă de caracteristici care se contrazic, cel mai probabil poți interpreta că nu știu ceea ce caut și nu am un criteriu realist de evaluare.

4. Cum traduc responsabilitățile jobului în experiența mea?

Încep această secțiune prin a sublinia faptul că suntem la punctul 4 din articol nu punctul 1 🙂 Scriu asta pentru că majoritatea clienților din programul „Noul meu job în 90 de zile’’ ajung la conștientizarea că cel mai important lucru învățat din acel program este cum să citească corect și la timpul ei această secțiune.

Angajatorul menționează în această secțiune a anunțului – în majoritatea cazurilor – cele mai importante responsabilități în ordinea lor. Adică no.1 este cea mai importantă, no.8 sau 10 mult mai puțin importantă.

Recomandarea mea este – din aceasta sectiune – să alegi primele 50% dintre responsabilități (nu contează dacă sunt două sau 11) și să te evaluezi – știu să fac asta?

Aici apar două modalități de a decide:

1. În cazul în care ai experiență identică cu cea solicitată: adică ai lucrat cu un program CRM menționat în cerințe, ai făcut vânzare de acel tip, ai lucrat în zona de depozit cu materialele respective sau cu echipamentele respective, atunci poți considera că ai experiență aplicată. Și aplică cu încredere la job.

2. Dacă nu ai experiența identică, atunci caută experienta transferabilă nu ai lucrat în CRM-ul respectiv dar ai lucrat în contabilitate; nu ai făcut vânzări din domeniul respectiv dar ai lucrat cu clienți mari, etc.

Atenție! În cazul acestei categorii de responsabilități nu se aplică varianta “Nu știu dar pot să învăț!”. Totul se poate învăța. Dacă jobul nu este marcat entry-level, ai nevoie în primul rând de experiență și apoi de dorința de învățare.

Cu cât aplici la joburi cu expertiză ridicată, ideea de “nu știu dar se poate învăța “nu este un argument pentru un angajator. În schimb se poate aplica ideea “nu am experiență identică pe acel domeniu, însă am o experiență transferabilă pentru că am lucrat acolo și acolo și dincolo”. 

Scopul acestui articol a fost de a-ți oferi modalități prin care să citești un anunț înțelegând perspectiva celui care l-a scris și maximizându-ți șansele la un interviu.

Dacă vrei mai mult de atât, dacă vrei susținere pentru felul în care îți arată CV-ul, pentru felul în care să aplici la o companie (nu doar la un job), dacă vrei să te prezinți pe piața muncii ca un candidat realmente valoros (așa cum cu sigurată știu că ești), îți stau la dispoziție prin programele “Reinventează-te” unde avem o paletă largă de servicii prin care susținem profesioniștii în drumul lor pentru o viață profesională împlinită.

Distribuie articolul

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin